Strona Główna | | | Impressum | | | Kariera | tel.:(+48) 22 440 15 00 |
| creditreform@creditreform.pl |
Branża windykacyjna jest bardzo podatna na otoczenie gospodarcze. Reaguje na to, co dzieje się w firmach i jaka jest skala problemów z regulowaniem należności. Jeżeli ogólnie sytuacja gospodarcza poprawia się, paradoksalnie poprawia się też w firmie windykacyjnej. Obserwując ostatnie lata można zauważyć następującą zależność. Kiedy jest źle, przedsiębiorstwa boją się stracić klienta, nawet tego, który zalega z płatnościami. Przymykają oko na opóźnienia i czekają „cierpliwie’ na zapłatę. Gdy ta jednak nie przychodzi, szukają pomocy w firmie windykacyjnej. Dlatego do windykacji trafia wtedy więcej długów przeterminowanych, tzw. „złych” długów. Odzyskiwanie należności jest w takim przypadku bardziej pracochłonne, kosztowne i mniej efektywne. Analizy Creditreform pokazują, że im wcześniej zaczyna się upominać o zapłatę, tym większe prawdopodobieństwo odzyskania należności. Windykacja jest również bardziej efektywna.
Polepszająca się sytuacja może tylko przynieść korzyści branży windykacyjnej. Firmy chętniej będą płacić partnerom zewnętrznym za takie działania, jak monitoring płatności, windykację polubowną (przedsądową). Narzędzia te mają bardzo duży wpływ na poprawę dyscypliny płatniczej. Należności są pod kontrolą już od dnia wystawienia faktury do dnia spłaty.
W 2014 roku utrzyma się trend, w którym widać, że obecnie firma windykacyjna, taka jak Creditreform Polska, nie tylko odzyskuje należności, lecz proponuje szeroką gamę dodatkowych usług: weryfikację przyszłych kontrahentów w Polsce i za granicą, analizę firm i branż. Spowolnienie gospodarcze wpłynęło na podejście firm, które stały się bogatsze o wiedzę, jak zapobiegać takim negatywnym zjawiskom, jak problem zatorów płatniczych - jedną z najczęstszych przyczyn utracenie płynności finansowej, a często bankructwa firm. Przedsiębiorcy coraz częściej sięgają po narzędzia prewencyjne np. wywiad gospodarczy, które umożliwiają im sprawdzenie potencjalnych kontrahentów jeszcze przed zawarciem umowy. Firmy windykacyjne i wywiadownie gospodarcze zyskały nowych klientów, którzy zauważyli ich profesjonalizm. Zwiększyła się jednocześnie świadomość potrzeby odpowiedzialnego, profesjonalnego podejścia do zarządzania należnościami. Nadal najmniejsze problemy z otrzymywaniem zapłaty będą miały przedsiębiorstwa duże, zatrudniające powyżej 250 osób. Jest to efekt stosowanych procedur weryfikacji klientów i odmowy współpracy z tymi nieuczciwymi, dzięki wykorzystaniu min. wywiadu gospodarczego.
Ważną rolę będą odgrywać narzędzia, które ułatwiają pracę windykatorom oraz wpływają na efektywność działań windykacyjnych. Szczególnie: Elektroniczne Postępowanie Upominawcze oraz internetowe giełdy wierzytelności.
Autor: Erna Grońska-Petniak