Usługa monitoringu płatności jest propozycją odpowiedzialnego zarządzania należnościami i szybkiego reagowania na pojawiające się opóźnienia płatności.
Zjawisko nieterminowego regulowana zobowiązań finansowych stało się jedną z charakterystycznych cech gospodarki w ostatnim okresie. Sytuacja ta powoduje, iż jednym z ważniejszych elementów utrzymania płynności finansowej, bez konieczności szukania innych źródeł finansowania, jest podjęcie w odpowiednim czasie działań zmierzających do odzyskania wierzytelności.
Charakterystyka monitoringu płatności
- głównym celem monitoringu płatności jest zapobieganie powstawaniu należności przeterminowanych, poprzez konsekwentne przypominanie kontrahentom o zbliżającym się terminie płatności,
- kontakt z "dłużnikiem" podejmowany jest w momencie, gdy jego zadłużenie nie jest jeszcze wymagalne, aby zwrócić jego uwagę, iż faktura została już wystawiona i powinien przygotować środki, aby w niedługim czasie zapłacić za pobrany towar lub wykonaną usługę,
- w przypadku niedotrzymania terminu płatności, reakcja na dług jest natychmiastowa. Zaobserwowanie sygnałów o problemach finansowych "dłużnika" pozwala na szybkie uzyskanie zabezpieczeń i wstrzymanie dostaw, gdy zadłużenie jest relatywnie niskie,
- postępowanie windykacyjne rozpoczyna się w momencie, gdy jest duża szansa na to, że zakończy się ono sukcesem. Pozwala to uniknąć często długich i kosztownych procesów sądowych.
Korzyści z monitoringu
- zwiększenie stabilności finansowej poprzez terminowy napływ środków pieniężnych,
- ograniczenie kosztownego finansowania zewnętrznego oraz uzyskanie planowanego zysku przedsiębiorstwa,
- ukształtowanie grona solidnych klientów i zmniejszenie liczby niespłaconych należności,
- poprawa reputacji wierzyciela,
- przyspieszenie procesu płatności i lepsza dyscyplina płatnicza kontrahentów,
- ograniczenie kosztów pracy w dziale zarządzania finansami,
- koncentracja na działalności statutowej.