Strona Główna | | | Impressum | | | Kariera | tel.:(+48) 22 440 15 00 |
| creditreform@creditreform.pl |
Specjaliści z Creditreform Polska zauważają, że klientom coraz bardziej zależy na tym, żeby odzyskać należności, nie prowadząc kosztownego i długotrwałego postępowania sądowego i jednocześnie nie stracić ważnego kontrahenta, partnera w interesach. Dobrze, że również te firmy, które z różnych przyczyn wpadły w kłopoty finansowe, będą miały szansę, by podczas negocjacji wypracować dogodne warunki współpracy.
Warto prowadzić negocjacje z dłużnikiem, gdyż taką drogą szybciej niż w sądzie można odzyskać należne pieniądze. Negocjacje zostawiają również otwartą furtkę do przyszłej współpracy, na co rzadziej można liczyć w przypadku wszczęcia postępowania sądowego. Zarówno wierzycielowi, jak i dłużnikowi powinno zależeć na tym, żeby w procesie windykacji nie doprowadzić do bankructwa, tylko znaleźć takie rozwiązanie, które pozwoli na ewentualną dalszą współpracę w przyszłości. Wbrew istniejącym stereotypom najlepszym windykatorem nie jest ten, kto zastrasza, lecz ten, kto umiejętnie wywiera presję, potrafi być elastycznym i ma zdolności psychologiczne. Celem osoby zajmującej się windykacją jest skuteczne zmotywowanie dłużnika, aby priorytetem dla niego był zwrot długu, zarówno w aspekcie czasu, jak i podporządkowanie temu celowi własnych działań. Zatem wyposażenie pracowników firm windykacyjnych w odpowiednią wiedzę jest kluczem do efektywnej windykacji.
Ważne jest, żeby pracownik zajmujący się windykacją potrafił nie tylko wpłynąć na zachowanie dłużnika i był w tym przekonujący, ale również prawidłowo analizował próby manipulacji.
Bardzo często dłużnik, który nie spłaca swoich zobowiązań, robi wszystko, aby odroczyć ich spłatę jak najbardziej w czasie. Może uciekać się do różnych metod -kłamać, stosować wymówki lub uniki, a także próbować manipulować wierzycielem. Oznacza to, że w trakcie negocjacji windykacyjnych obie strony sięgną po wszystkie dostępne im metody, aby osiągnąć swój cel. Windykacja nie jest klasycznym rodzajem negocjacji, gdzie zmierzamy do rozwiązania jakiegoś problemu, a strony wzajemnie ze sobą współpracują - windykacja nabiera charakteru rywalizacji. Wygrana wierzyciela to spłata należności, zaś wygrana dłużnika to odwlekanie tej spłaty w nieskończoność. Aby próby manipulacji ze strony dłużnika nie były skuteczne, należy stosować dwie zasady - po pierwsze rozpoznanie intencji dłużnika i po drugie kontrolowanie swoich emocji.
Manipulacja ze strony dłużnika może przyjmować różne formy i każda z nich ma swój sposób reakcji:
Windykacja to proces niezwykle złożony. Nie polega tylko na znajomości nowych i skutecznych sposobów odnalezienia majątku dłużnika, czy też jego miejsca pobytu. Odzyskiwanie należności jest procesem, który w swojej istocie łączy nie tylko znajomość przepisów prawa, ale także zagadnienia związane z psychologią i znajomością zachowań drugiego człowieka, pewną elastyczność. Niezwykle dużą rolę w jego kształtowaniu odgrywa właściwy pracownik, którego umiejętności, predyspozycje, intuicja i wiedza pozwalają na szybkie dopasowanie się do konkretnej sytuacji, oraz takie poprowadzenie negocjacji, by zakończyły się sukcesem.