Strona Główna | | | Impressum | | | Kariera | tel.:(+48) 22 440 15 00 |
| creditreform@creditreform.pl |
Magdalena Maciejewska
Kierownik Działu Informacji Polskiej
To oznacza spadek o niemal 20% w stosunku do pierwszego kwartału roku ubiegłego. Czy to oznacza mniejsze ryzyko w kontaktach handlowych?
Raczej nie: cały czas wielkim problemem przedsiębiorców pozostają zatory płatnicze – choć i na nie narzeka coraz mniej właścicieli firm. Odczuwa je jednak nadal ponad połowa przedsiębiorstw. Ten problem w najmniejszym stopniu dotyczy dużych podmiotów. Wynika to zapewne z faktu posiadania przez duże przedsiębiorstwa wyspecjalizowanych komórek oceny ryzyka kredytowego. Czy w takim razie małe i średnie przedsiębiorstwa, których nie stać na zatrudnienie specjalistów od analizy sytuacji finansowej potencjalnych kontrahentów, są skazane na odczuwanie skutków zatorów płatniczych? Absolutnie nie. Z pomocą mogą przyjść firmy wyspecjalizowane w ocenie moralności płatniczej. Przykładem takich firm są wywiadownie gospodarcze, które posiadają odpowiednie narzędzia prewencyjne i świadczą profesjonalne usługi z tego zakresu.
Wywiadownie gospodarcze działają jawnie, w granicach prawa. Korzystają z ogólnie dostępnych źródeł informacji i z nich pozyskują dane. Współpracują z Biurami Informacji Gospodarczej, z rejestrami długów, z giełdami wierzytelności. Dane pozyskane z ww. źródeł są następnie analizowane. Efektem końcowym jest raport o moralności płatniczej przedsiębiorstwa. Zawiera on dane kontaktowe i formalnoprawne, analizę finansową przedsiębiorstwa, jego powiązania z innymi podmiotami na rynku, porównanie wyników z branżą, w której firma działa. Analitycy ocenią zdolność kredytową przedsiębiorstwa, jego wiarygodność płatniczą, zarekomendują najwyższy zalecany kredyt kupiecki, a także obliczą wskaźnik PD (ang. probability of default) – czyli prawdopodobieństwo upadłości przedsiębiorstwa. Mając do dyspozycji taki raport każdy przedsiębiorca może – bez posiadania działu analiz – oszacować ryzyko współpracy z potencjalnym klientem. Ten instrument z powodzeniem może ograniczyć zatory płatnicze, nie tylko w dużych firmach
Przewagą raportu z wywiadowi nad np. suchymi danymi pozyskanymi z akt sądowych spółki, czy informacją o „czystym koncie” w BIG jest jego wszechstronność. Na kilkunastu stronach przedsiębiorca otrzyma informacje z różnych źródeł poparte dodatkowo oceną analityka.
Oczywiście, firmy specjalizujące się w analizie moralności płatniczej mogą być mniej lub bardziej wiarygodne. Dlatego warto skorzystać z usług wywiadowni uznanych na rynku, z długoletnim doświadczeniem.