Strona Główna | | | Impressum | | | Kariera | tel.:(+48) 22 440 15 00 |
| creditreform@creditreform.pl |
Już w maju rusza program Ministerstwa Gospodarki „Aktywizacja eksportu na wybranych Rynkach”. AKCENTA, instytucja płatnicza obsługująca transakcje walutowe dla firm, zapytała swoich klientów-eksporterów, którymi z 11 krajów zaproponowanych w programie są zainteresowani. Najatrakcyjniejsze dla polskich firm są kraje bałkańskie oraz Indie.
Najbardziej perspektywicznym dla eksporterów rynkiem w programie jest Chorwacja, którą wybrało najwięcej respondentów (43 proc.). Na drugim miejscu znalazły się Indie (38 proc.), a na trzecim Serbia (30 proc.). Te wybory są niejako wspierane liczbami – wiadomo, że od kilku lat eksport w tych właśnie kierunkach wzrasta. Wśród krajów wybranych w programie najmniejszym zainteresowaniem eksporterów cieszyły się Turkmenistan (5 proc.) i Mongolia (5 proc.). Zdaniem Radosława Jaremy z AKCENTY kraje te są ogromnym wyzwaniem dla polskich eksporterów jako silnie związane z dwoma największymi państwami na kontynencie euroazjatyckim - Chinami i Rosją. Wewnętrzną ankietę klientów AKCENTY przeprowadzono na grupie 92 firm eksportowych w dniach 21 listopada – 31 grudnia 2014 r.
Ministerstwo Gospodarki jest czynnie zaangażowane w budowanie relacji z wytypowanymi krajami, m.in. poprzez misje gospodarcze do poszczególnych państw. W wybranych krajach promowana ma być nie tylko polska żywność, ale i wytypowane konkretne branże. W Turkmenistanie na pomoc może liczyć polska branża meblarska, a w Mongolii producenci maszyn i urządzeń, w tym górniczych. Z kolei w Chorwacji Państwo wesprze branżę meblarską, zaś w Serbii producentów środków transportu. W Bośni i Hercegowinie, Macedonii, Wietnamie i Indonezji postawiono na maszyny i urządzenia (w tym górnicze). W Indonezji oraz Indiach promowane będą polski sprzęt medyczny i aparatura pomiarowa, dodatkowo w Indiach taką szansę otrzyma branża usług IT/ITC a w Malezji branża kosmetyczna.
Program promocji pt. „Aktywizacja eksportu na wybranych rynkach” będzie realizowany na rynkach, istotnych z punktu widzenia możliwości rozwoju polskiego eksportu. Mają to być kraje azjatyckie m.in. Azerbejdżan, Indie, Indonezja, Mongolia, Wietnam, Malezja, Turkmenistan oraz kraje bałkańskie m.in. Chorwacja, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Macedonia. Tam właśnie zaplanowane zostaną działania promujące polegające m. in. na organizacji konferencji, misji przyjazdowych do Polski dla potencjalnych kontrahentów oraz dziennikarzy z poszczególnych krajów. Ponadto realizowana będzie kampania „Made in Poland”.