Strona Główna | | | Impressum | | | Kariera | tel.:(+48) 22 440 15 00 |
| creditreform@creditreform.pl |
Certyfikaty stanowią w dzisiejszym świecie coraz powszechniejszy rodzaj normy jakościowej lub ratingu. Występują właściwie wszędzie – certyfikaty energetyczne, bezpieczeństwa, ISO, językowe – właściwie trudno byłoby znaleźć dziedzinę, w której ich nie znajdziemy. Czym jednak tak naprawdę są certyfikaty? Gdyby podejść do tej kwestii pod kątem definicyjnym, to certyfikacja stanowi rodzaj normalizacji, czyli nadawania rzeczom porządku. Można – posługując się ścisłą definicją – powiedzieć, że to działalność zmierzająca do uzyskania optymalnego, w danych okolicznościach, stopnia uporządkowania w określonym zakresie. Certyfikat stanowi zatem pisemny dowód, że spełniamy określone normy – a te normy nie biorą się z powietrza, lecz z bardzo ścisłych uwarunkowań. Certyfikat to poświadczenie naszej jakości – jako partnera biznesowego, jako firmy działającej w zgodzie z wymogami etyki biznesu, czy według określonych systemów zarządzania.
W tej sytuacji łatwo dojść do wniosku, że certyfikaty powinno się posiadać. Jeżeli ubiegamy się o pracę w zagranicznej firmie, prawdopodobnie będzie nam łatwiej, jeżeli zdobędziemy certyfikat językowy. W przypadku współpracy między firmami warto natomiast pochwalić się certyfikatem wiarygodności. Jest to wyjątkowo dobrze przyjmowane potwierdzenie posiadania kompetencji w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.
Swoistym rodzajem certyfikatu jest rating, czyli kredytowa ocena klasyfikacyjna oceniająca i kategoryzująca poziom zdolności kredytowej danego podmiotu, długu lub zobowiązania finansowego lub emitenta takich długów lub zobowiązań finansowych. Może ona być dokonywana przez niezależną, wyspecjalizowaną instytucję (agencję ratingową) i ma wówczas charakter publiczny, zewnętrzny, lub instytucję finansową (np. bank) i ma wówczas charakter poufny, wewnętrzny.