Strona Główna | | | Impressum | | | Kariera | tel.:(+48) 22 440 15 00 |
| creditreform@creditreform.pl |
Powszechnie wiadomo, że handel detaliczny w Niemczech cierpi, ponieważ konsumenci zachowują ostrożność w obliczu rosnących cen i ogólnej niepewności gospodarczej. Czy takie same wnioski można jednak wyciągnąć w odniesieniu do handlu hurtowego, zwłaszcza B2B, który opiera się na handlu elektronicznym lub internetowym? Bankructwa Kaufhof/Karstadt i wielu dużych sieci tekstylnych jasno pokazują: kto nie odniesie sukcesu w e-commerce, ma stosunkowo niewielkie szanse na przetrwanie dzięki samej tradycyjnej lokalizacji sieci sprzedaży. Teraz, w 2023 roku, instytut badawczy IFH/ECC w Kolonii wraz ze swoimi partnerami Creditreform i Intershop, po raz kolejny przedstawił aktualną analizę rozwoju i trendów w handlu internetowym B2B.
Redaktorzy od razu przyznają, że handel B2B nie jest łatwy do zrozumienia dla osób z zewnątrz. Asortyment produktów nie jest od razu widoczny, a istotną rolę odgrywają także indywidualne ustalenia pomiędzy poszczególnymi dostawcami i klientami. Ponadto charakterystyczne dla branży jest to, że na ogólną sytuację rynkową wpływają w równym stopniu zarówno producenci, jak i hurtownicy. Cyfryzacja i wykorzystanie Internetu w wielu obszarach gospodarki przyczyniły się do skrócenia i przesunięcia łańcucha od producenta przez sprzedawcę detalicznego do konsumenta.
Rozwój, którego nie da się zatrzymać
Waga handlu internetowego B2B w Niemczech jest ogromna. Wielkość rynku handlu elektronicznego niemal się podwoiła w ciągu dziesięciu lat między 2012 a 2022 rokiem. Hurtownicy i producenci dominują w tej dziedzinie, znacznie wyprzedzając inne sektory. W rynki handlu internetowego są ważnym czynnikiem wpływającym na ogólny rozwój handlu elektronicznego, zapewniającym ten pozytywny rozwój po stratach w sprzedaży spowodowanych przez gospodarcze skutki pandemii Covid-19.
Odnosząc się jednak do pozytywnego rozwoju sprzedaży, należy zauważyć, że czynnikiem nominalnego wzrostu sprzedaży były wzrosty cen energii, a także cen producentów. Szczególnie duże wzrosty odnotowali hurtownicy z obszaru paliw i produktów naftowych. Niemniej jednak rynki internetowe przeżywają rozkwit. Od 2020 r. liczba platform B2B podwoiła się.
Realia i perspektywy rozwoju handlu internetowego
Prowadzenie własnej platformy sprzedażowej to nie tylko wyzwanie pod względem kosztów jej założenia i związanego z nim personelu, ale – podobnie jak w przypadku handlu internetowego w ogóle – również zarządzanie zamówieniami i dostawami. Wraz z rozwojem handlu internetowego wzrasta również ryzyko oszustw. Badania rynku jasno pokazują, że liczba prób oszustw w handlu elektronicznym znacznie wzrosła w porównaniu z tradycyjnym biznesem. Jeśli chodzi o zapobieganie oszustwom, istotne znaczenie ma weryfikacja tożsamości klientów. Istotną rolę w braku płatności odgrywa nie tylko słaba zdolność kredytowa, ale także oszustwa spowodowane fałszywą tożsamością. Warto przy tym wspomnieć, że Creditreform w Niemczech zapewnia usługę weryfikacji tożsamości klientów poprzez usługę CrefoTrust.
Ponad jedna trzecia ankietowanych w bieżącym badaniu stwierdziła, że prowadzi już własną platformę sprzedażową. Prawie połowa jest obecnie na etapie planowania, a tylko 14 procent nie planuje uruchomienia własnej platformy. Należy przy tym dodać, że budowanie własnej obecności w Internecie w duchu e-commerce z pewnością nie jest obecnie łatwe. Jeśli chodzi o powody przemawiające przeciwko posiadaniu własnej platformy sprzedażowej wśród niemieckich przedsiębiorców, to wskazano głównie na specyfikę produktów, która nie jest odpowiednia do sprzedaży online. W ocenie ankietowanych do przyczyn hamujących zastosowanie platform sprzedażowych należy zbyt wysoka złożoność produktu, duża pracochłonność prac związanych ze stworzeniem i reklamą platformy, a także obawy przed utratą bliskiej relacji z klientem, które mają duże znaczenie dla handlu hurtowego B2B.