PolskiEnglish
Strona Główna |Impressum |Kariera tel.:(+48) 22 440 15 00
creditreform@creditreform.pl
Creditreform Polska Sp. z o.o.
Kontakt 08:00 - 16:00

22 440 15 00

creditreform@creditreform.pl

Sprzedaż detaliczna w Polsce - solidne ożywienie konsumpcji prywatnej.

Jak informują przedstawiciele BOŚ Banku, sprzedaż detaliczna w ujęciu realnym wzrosła w marcu o 6,1% r/r. W całym I kw. sprzedaż detaliczna wzrosła o ok. 2,0% kw/kw (SA) i o ok. 5,0% r/r, co jest najlepszym wynikiem od połowy 2022 r.

Czynnikiem wspierającym ożywienie popytu jest w ocenie analityków BOŚ wyraźna poprawa sytuacji dochodowej gospodarstw domowych. Po tym jak przed rokiem historycznie wysoka inflacja skutkowała spadkiem realnego funduszu wynagrodzeń w sektorze przedsiębiorstw do -2,5% r/r, spadek CPI w II poł. ub.r. i w I kw. br. w warunkach wciąż korzystnej koniunktury na rynku pracy, poskutkował wyraźnym wzrostem dynamiki funduszu wynagrodzeń do ok. +9,0% r/r w I kw. 2024 r.

Zarówno w całym I kw. jak i w samym marcu, najbardziej zmienne kategorie notowały silniejszy wzrost sprzedaży (żywność 6,6% r/r, paliwa 11,2% r/r, samochody 13,5% r/r), co też było związane z bardzo wysoką zmiennością sprzedaży w tych kategoriach w przeszłości jako efekt zaburzeń podażowych po pandemii czy w związku z agresja Rosji na Ukrainę.

Choć pozostałe kategorie, lepiej oddające cykliczne zmiany w popycie rosły w I kw. nieco wolniej, to także w tym przypadku należy wskazać na wyraźną poprawę. Dodatnie tempo wzrostu sprzedaży po wykluczeniu żywności, paliw i samochodów w I kw. odnotowano po raz pierwszy od IV kw. 2022 r. Niższe niż w lutym marcowe dynamiki sprzedaży farmaceutyków i kosmetyków, mebli RTV i AGD, czy prasy i książek wynikały najprawdopodobniej, w ocenie analityków BOŚ, z negatywnego efektu liczby dni handlowych w marcu.

Niezmiennie najsłabszy wynik notuje sprzedaż odzieży i obuwia (-15,2% r/r), która od początku roku rozczarowuje, zapewne w efekcie pewnego nasycenia w tym segmencie, gdyż sprzedaż w tej kategorii spektakularnie rosła w l. 2021 - 2022. W marcu utrzymała się ujemna dynamika sprzedaży mebli oraz sprzętu RTV i AGD (-8,5% r/r), gdzie też efekt pandemicznego nasycenia wciąż osłabia bieżące ożywienie popytu - informują eksperci BOŚ.

Pan/Pani
Firma:
Imię:
Nazwisko:
Adres e-mail:
*
Współpracujemy z

Federation of Business Information Service

Monitor Urzędowy

Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa