PolskiEnglish
Strona Główna |Impressum |Kariera tel.:(+48) 22 440 15 00
creditreform@creditreform.pl
Creditreform Polska Sp. z o.o.
Kontakt 08:00 - 16:00

22 440 15 00

creditreform@creditreform.pl

Niemiecki przemysł samochodowy w kryzysie.

Przemysł samochodowy w Niemczech ma kłopoty. Świadczy o tym nie tylko niedawny spór w firmie VW, kiedy to firma ogłosiła zamknięcie zakładów i uwikłała się w potężny spór pracowniczy, w który zaangażowani byli również politycy.

Obecne groźby Donalda Trumpa dotyczące wprowadzenia zaporowych ceł i wzniesienia barier dla eksportu samochodów z Niemiec, również wywołują poczucie kryzysu w kraju, który tradycyjnie postrzega siebie jako „kraj samochodowy”. Jeśli chodzi o przemysł motoryzacyjny, ucierpieć mogą nie tylko najwięksi producenci, ale także dostawcy części, komponentów lub usług dla przemysłu motoryzacyjnego (korzystający często z m.in. polskich podwykonawców). Należą do nich także producenci silników, skrzyń biegów, elektroniki, układów podwozia, wyposażenia wnętrz i wielu innych komponentów. Do najbardziej znanych przedstawicieli należą Bosch, Continental, ZF Friedrichshafen, Valeo i Denso. Firmy te odgrywają kluczową rolę w produkcji pojazdów, dostarczając innowacyjne technologie i wysokiej jakości materiały. Dostawcy części samochodowych zmagają się obecnie z różnymi wyzwaniami, do których należą m.in. przejście na elektromobilność, wąskie gardła w dostawach ważnych surowców i półprzewodników, a także rosnące wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji. W przypadku wprowadzenia ograniczeń eksportowych w krajach kluczowych odbiorców, wielu dostawców branży motoryzacyjnej musiałoby dokonać radykalnych zmian, aby utrzymać konkurencyjność. Istnieją jednak również przedsiębiorstwa, które z powodzeniem dostosowują się do tych zmian i wykorzystują nowe możliwości. W związku z tym najważniejszy sektor przemysłu Niemiec znajduje się obecnie w sytuacji ekonomicznie dwuznacznej.

Bankructwa rosną

Wyraźnym dowodem obecnej niestabilności branży jest rosnąca liczba bankructw. Kancelaria prawnicza Baker Tilly co kwartał publikuje listę prowadzonych przez siebie „największych” spraw. Według najnowszych analiz, tylko w trzecim kwartale zarejestrowano dziewięć postępowań aplikacyjnych od dostawców branży motoryzacyjnej, które dotyczą przedsiębiorstw o obrotach przekraczających 20 milionów euro i zatrudniających ponad 100 pracowników (wartości skonsolidowane). Przed wielkimi wyzwaniami stoją m.in. AE Group, Iinovis GmbH, RECARO, Schlote, BBS Auto-Technik, Erbslöh Aluminium, FLABEG Automotive, Mürdter i WKW Group.

Z jakimi problemami borykają się dostawcy części samochodowych w Niemczech?

Firma konsultingowa PWC przeprowadziła badanie dotyczące dostawców części samochodowych, które rzuca światło na problemy, z jakimi boryka się ta branża. W ciągu trzech lat, od 2019 do 2022 r., dostawcy stracili 2,7 punktu procentowego udziału w rynku globalnym – wartość, której osiągnięcie wcześniej zajmowało 20 lat. W 2022 roku niemieccy dostawcy znaleźli się na szarym końcu międzynarodowego rankingu, ze wzrostem sprzedaży na poziomie 13 procent. W USA wzrost wyniósł 25 procent, w Azji 23 procent, a nawet w pozostałych krajach europejskich było to 21 procent. W skali globalnej największym dostawcom udało się zwiększyć sprzedaż o 20 procent w roku 2022. Na tę liczbę ma oczywiście wpływ inflacja – marże spadły jednak o 0,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Znacznie bardziej miarodajne niż całe międzynarodowe porównanie jest to z azjatyckimi i chińskimi dostawcami części samochodowych. Azjaci zajmują czołowe miejsca pod względem sprzedaży, zwłaszcza jeśli chodzi o zmianę układów napędowych w kierunku elektro-mobilności. Chiński producent baterii CATL szybko awansował na drugie miejsce. Aby móc odgrywać wiodącą rolę ekonomiczną, wielkość i ekonomia skali zawsze były ważne w branży dostawców. Dostawcy azjatyccy najlepiej radzą sobie w obecnej fazie transformacji z obydwoma aspektami. Z drugiej strony niemieccy dostawcy pozostają w tyle, ponieważ często zbyt późno i na zbyt małą skalę angażują się w rozwój sektora elektro-mobilności. Aby nadrobić zaległości, byli liderzy muszą ponownie wdrożyć prawdziwe innowacje, osiągnąć efekt skali i szybko opracować nowe strategie wzrostu. Ważne jest również zapewnienie wzrostu w trudnym otoczeniu geopolitycznym i stworzenie konkurencyjnych i odpornych na kryzysy łańcuchów dostaw.

Koszty innowacji

PWC nie uważa, że ​​przyszłość jest całkowicie niejasna. Niemieccy dostawcy pozostają liderami, jeśli chodzi o innowacje i zasoby, które im udostępniają. W 2022 roku wydano na badania i rozwój prawie 16 miliardów euro. Choć jest to wartość tylko nieznacznie wyższa od wartości azjatyckiej wynoszącej 15,3 mld euro, to jednak znacznie przewyższa ona wartość reszty Europy (8,2 mld euro) i Ameryki (3,6 mld euro). Konsultanci ostrzegają jednak, że rozwój technologii nie jest dostatecznie zorientowany na rynek. Zwłaszcza jeśli chodzi o elektro-mobilność i powiązaną z nią działalność związaną z akumulatorami, zasadniczo niemieccy dostawcy pozostawali w tyle za rozwojem sytuacji w Azji.

Firma konsultingowa Oliver Wyman przeprowadziła ankietę, w której osiem na dziesięć przebadanych firm wyraziło pesymizm co do dalszych perspektyw rozwoju. Prawie połowa przewiduje spadek rentowności. W badaniu firmy te wskazywały przede wszystkim na brak zaufania wśród finansistów. Koszty kredytów rosną, co prowadzi do ograniczeń finansowych. Rosnące koszty pożyczek pogłębiają zaś narastające ograniczenia finansowe i wzmagają ryzyko wzrostu liczby bankructw w i tak już pogrążonym w kryzysie sektorze motoryzacyjnym. Jak wyjaśniają konsultanci ds. zarządzania, istotną rolę może odegrać wsparcie sektora publicznego mające na celu zwiększenie konkurencyjności sektora poprzez obniżenie cen energii, ograniczenie nadmiernych regulacji, a przynajmniej zmniejszenie rosnącego obciążenia biurokratycznego.

 

Pan/Pani
Firma:
Imię:
Nazwisko:
Adres e-mail:
*
Współpracujemy z

Federation of Business Information Service

Monitor Urzędowy

Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa