Strona Główna | | | Impressum | | | Kariera | tel.:(+48) 22 440 15 00 | creditreform@creditreform.pl |
W sumie w 2024 r. w Niemczech powstało 121 000 firm, które można określić jako „większe”. Jak podaje Destatis, jest to o 2,1 proc. więcej start-upów niż w 2023 r. To dobrze, że pomimo trwającego spowolnienia gospodarczego w Niemczech, pionierzy przedsiębiorczości nie stracili w ostatnim czasie odwagi do zakładania własnych firm. To jednak nie wszystko. Dane o nowo powstałych firmach są często zestawiane z liczbą zamkniętych - w tym samym okresie - firm. W porównaniu z rokiem 2023 liczba zamkniętych firm (czyli takich, które nie zostały sprzedane lub nie były przedmiotem fuzji z inną firmą), wzrosła o 2,7 proc. do 99 tys.
Zakładanie przedsiębiorstw ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarki. Nowi przedsiębiorcy są siłą napędową innowacji, tworzenia miejsc pracy, a ostatecznie konkurencyjności i zmian strukturalnych całej gospodarki. Odgrywają oni szczególną rolę w czasach spowolnienia gospodarczego w obszarach kluczowych dla niemieckiej gospodarki przyszłości, w zakresie cyfryzacji czy ochrony środowiska.
Rosnąca liczba upadłości przedsiębiorstw nie jest wyłącznie zjawiskiem negatywnym; jest także częścią „twórczej destrukcji”, która jest konieczna dla postępu gospodarki i społeczeństwa. Jest to fatalne tylko wtedy, gdy liczba upadłości i wykreśleń z rejestru nie jest co najmniej tak duża, jak liczba nowo tworzonych spółek. Jeśli przyjrzymy się liczbie start-upów od początku tysiąclecia, okaże się, że ćwierć wieku temu liczba ta była około trzy razy większa. W 2001 r. było 1,5 miliona nowych założycieli; teraz nie ma ich nawet 600 000. Należy zauważyć, że spadek liczby nowych przedsiębiorstw rozpoczął się w 2003 r., w latach 2007–2014 wynosił od 750 000 do 900 000, a następnie w 2017 r. osiągnął najniższy poziom nieco ponad 500 000 nowych przedsiębiorstw rocznie.
Startupy odgrywają szczególną rolę nie tylko w tworzeniu nowych miejsc pracy, ale także w rozwoju całego regionu. W tym kontekście mówimy o swego rodzaju ekosystemie, ponieważ jeden start-up prowadzi często do powstania kolejnych start-upów. Dostawcy i firmy świadczące usługi biznesowe również znajdują zatrudnienie poprzez udane rozpoczęcie działalności, podobnie jak firmy cateringowe, agencje reklamowe i firmy ochroniarskie. Na poziomie społecznym należy podkreślić, że promowany jest duch przedsiębiorczości oraz chęć samodzielnego i kreatywnego działania. Prowadzi to do zmiany kulturowej i jest katalizatorem klimatu sprzyjającego innowacjom. W Niemczech klimat dla nowych firm jest bowiem wciąż gorszy niż np. w USA.